Dia dhuit!

18 juli 2009 - Carraroe, Ierland

Dias Moira dhuit!

10 punten voor degene die het uit kan spreken!

Gisteravond was het echt enorm gezellig in de pub. Enorm veel lol gehad met Candice. Steffi, hij heet Steffen maar ik noem m Steffi (meisjesnaam in het Duits) om m te plagen, en Alla waren veel te veel bezig met linguistics en Lumi en Emily (ander huis) zijn al veel verder met Iers dan wij dus met Candice veel gepraat over thuis en alles. Ed was een sigaar roken en ik vroeg m vanochtend hoe de sigaar was en de wind had de helft van de sigaar opgerookt. Maar hij had er heel veel en de luchtvochtigheid en de temperatuur waren perfect voor sigaren dus hij maakte zich geen zorgen. Guinnes is raar spul. Er zitten een hele dichte zijdezachte (klinkt net als een reclame voor scheermesjes of deo) schuimlaag waar figuurtjes etc in blijven staan, ik trok er torentjes uit, en in het begin proef je eigenlijk alleen maar water en dan opeens kickt een enorm sterke smaak in die best bitter is. Op een kwart van t glas is ie lekker ^^ Je doet er lang over, zo'n pint. De pub zat vol met aan de ene kant oudere alcoholisten en jongeren gekleed als hoeren aan de andere kant. En een paar normale mensen..ik dacht echt, wat komt daar binnen. Dat haar....

We wonen een half uur lopen van de school en de winkel en de pub vandaan, en de weg terug was hilarisch. Enorm gelachen! Mn keel is echt niet blij met mij, maargoed. Lumi had heel slim reflectors voor om je armen en benen meegenomen. En lampen. Bij elke auto die langs kwam uitgebreid zwaaien enzo en Candice ging helemaal "ooooooooh Shiny!!" als er licht op Lumi's reflector kwam XD we waren aangeschoten en het was geweldig leuk :D Enorm doorgezeurd over hoeveel bomen we nog moesten voor we de hoek om moeten en uiteindelijk bleek dat we bij de paarden naar rechts moesten ipv bij de bomen en vandaag zijn we erachter gekomen dat er wel meer paarden zijn onderweg, maar die staan allemaal links dus dat maakt t nog enigszins makkelijk...

Oh ik heb een hekel aan mn internet hier maar het is beter dan niks.

Vanochtend veel te vroeg op moeten staan om de bus te halen, die haalt ons op van huis en brengt ons naar de school omdat we ver weg wonen. Er is een groepje dat echt ver weg woont, die kunnen gewoon niet naar de pub of de bus missen omdat ze dan anderhalf uur aan het lopen zijn.. de rest woont allemaal dichterbij. Op zich wel jammer, maar niet heel erg. Candice scheen al om 6 uur wakker geworden te zijn. Om een wandeling te maken. Nou mij niet gezien, zat echt als een spook aan tafel. De douche was koud dus ik ga vanavond maar proberen. Misschien dat ie dan wel warm is. Maar Lumi had nergens last van, dus mss it's me...

De eerste les was wel gaaf. Fionntán is echt een gave leraar, hij vind zichzelf een hele slechte leraar maar hij is heel grappig en best een goede leraar ook. Beetje warrig hier en daar maar daar is niks mis mee. Ik kan hallo (Dia dhuit) zeggen en hoe ik heet(is mise Anneloes) en waar ik vandaan kom (is as an Iseltír) en tot 10 tellen (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 0), proost, (Slainte) als je weggaat (Slán) en hoe je woorden verbuigt als je het over possesief (is dat een woord?) en vocatief (O Maria! Moira --> a Mhoira(spreek uit woira)) hebt. De uitspraak van de o zo bekende dubbele medeklinkers. (Bh en Dh en mh enzo) Nog een heel verhaal over de geschiedenis van Iers en een liedje! Ik heb een foto gemaakt en geupload van de tekst. Succes ;) Ik zal het zingen voor jullie als ik terug ben. And leave you puzzled ^^ en btw, dat is het eerste couplet van de 4 ;)

Het is best grappig dat Candice echt nog steeds zit "Hoe sprak je hallo ook alweer uit?????" maar hij gaat ook best snel, weinig volgen het. Ik denk dat ie gewoon alles over ons heen gooit en maar ziet wat er blijft hangen en later het nog 20 keer herhaalt zodat de rest ingevuld wordt. Ik heb het in ieder geval naar mn zin ^^ dh spreek je uit als ggggg dus Dia dhuit wordt Día gwit en Amerikanen zijn daar niet zo goed in ^^ en voor degenen die het willen weten, het antwoord is Dias Moira dhuit.

Bairbre is trouwens echt een hele goede moeder, dit is dr tweede keer gastkinderen dus ze is echt nog steeds aan het aftasten. Ik heb maar meteen gezegd dat ze mn bed niet op hoeft te maken tenzij ze t echt heeeeeel graag wil. "We're gonna have a great time together!" Ze is heel blij met de drop die ik meegelnomen heb gelukkig. Moet alleen nog betalen.

Morgen mogen we uitslapen en gaan we daarna naar het hutje van Padraic Pearse! Die heeft in Ros Muc gewoond :D

Ik denk dat ik klaar ben voor vandaag... dikke Barróg!!

@TT+OJ : Elmo is dat rode persoontje dat je kan zien in de foto van mijn header naast Dolly.. Ik dacht dat jullie wel Semsamstraat gezien hadden vroeger toch?

Ik heb een gewone toeristentrui in het zwart met heel groot I (hartje) Ireland erop. Geen speciale schapenwol.

Ik dacht dat iedereen al wist dat ik gek was en voor mn lol een moeilijke taal ging leren?

Ik hoop dat je al door hebt dat ik niet meer in het hostel zit maar bij een gastgezin? Zo niet. Ik zit in een gastgezin met Bairbre Seoighe als gastmamma en mijn gastbroertjes zijn Ed uit amerika en Steffen uit Duitsland, en mijn gastzusjes zijn Alla uit Polen, Lumi uit Roemenië en Candice uit Amerika. We wonen in Carraroe oftewel An Cheathrú Rua in County Gaillimh. Zoek maar op in google maps, gaat sneller dan als ik het uitleg. Het is hier gaaf!!! Ik ga binnenkort wat foto´s maken van het landschap en dan online zetten :D

@mamma : Elmo wil geen Iers leren, dat is veel te moeilijk. Hij is al blij dat ie engels en nederlands spreekt. Iers hoeft niet zo van Elmo.

@Omaloe : Ja zo ongeveer wel :D Sinds Bébé in ieder geval!

1. Lientje:
    18 juli 2009
    Dus.... mijn iers faalt hard! ;) Ik vind t echt heel knap van je dat je dit zomaar gaat leren :)
    Gaaf dat je zo te horen een leuk gastgezin en leuke andere mensen hebt.
    Ik zou nog honderd dingen tegen je kunnen zeggen, maar eigenlijk ben ik ook een beetje moe van het niksen op mn werk vandaag, en naar HP 6 geweest te zijn! (hij was gaaf, maar t einde niet zo :p).
    Knuffels!!!
  2. tt+oj:
    19 juli 2009
    Ik heb dus geen punt gescoord - snif snuf. Het Guinnes schijnt je goed op te vrolijken, nu nog in 't Ned. of Engels lallend langs de lange lindenlaan de paarden tellen, maar straks kun je het ook in het Iers! Geweldig hoor, dat iedereen en alles "gaaf" is. Kikkert een mens van op.
    Ik ben uit de hongerwinter en mijn late puberteit ben ik doorgekomen met "juffr. ooievaar" van de Fabeltjeskrant! In de midlife crisis viel ik voor de beer uit Sesamstraat, maar weet ook niet meer hoe die heet, omdat ik alweer in een volgende levensfase zit....
    Meis, geniet en leer en tot de volgende keer.
    kvtt
  3. Danoontje:
    19 juli 2009
    HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAii!
    Ik dacht ik laat ook eens wat van me horen ja ik weet tis een dag later:P Mr ik zag die van vandaag nog niet dus ik denk toch mr wat zeggen;)
    Zo te zien blijf je lekker gek doen en heb je het naar je zin! Vind je t nu niet opeens gek dat je zo bang was en gehuild hebt? Ik wel:P:P
    Nou Kusjes en Knuffels van je zusje!;)
    Mr dat had je al door;) Toch:P