Fransen!!

16 juli 2009 - Galway, Ierland

Ze zijn overal! Echt overal... in mn kamer, het hostel krioelt ervan en op straat hoor je bijna meer frans dan Engels... *grmbl di grm*

Maargoed.. gisteravond nog even Dublin in geweest. een beetje triest is het hier en daar.. maar uiteindelijk in een levendige pubstraat gekomen, en het is waar, overal komt dan opeens muziek vandaan. Uit elke pub komt muziek waarvan het overgrotedeel live is en op straat zijn muzikanten druk bezig maar als je de hoek om gaat is het weer stil. Je ziet relatief best veel mensen die al langere tijd down on their luck zijn. Redelijk duidelijk dat ze al meer dan een paar maanden weinig uit te geven hebben en stapels alcoholisten en door drugs aangetastte mannen. Dat over Ierland is ook waar...

Vanochtend vroeg op gestaan en naar de trein gegaan. Ik heb werkelijk geen drol aan die ISIC card die ik speciaal hiervoor gekocht heb... nee je krijgt geen korting als buitenlandse student... ISIC mag geschopt worden.. Je hebt meer aan een VISA want als je van te voren boekt is het goedkoper dan terplekke een kaartje kopen.. maar het zal vast voor andere dingen nog wel nuttig zijn..

Trein is trouwens netjes geregeld. Er zijn maar weinig plaatsen met een treinstation dus dat is makkelijk. Een groot bord met een paar kolommen. Elke kolom was voor een lijn. Ze gaan elke paar uur, en je moet wachten tot je het platform op mag, met een mooie kaartjesleesopeetspuuguitpoortjesmachine voor dat je het platform op mag en twee minuten voor de trein vertrekt gaan de poortjes dicht en kan je het platform niet meer op. Om de punctualiteit te garanderen. De helft van de trein is prebooked en de rest van de plaatsen mag je vrij gaan zitten. Ik weet niet of China beter geregeld is of dit. Dit is in ieder geval makkelijker en vriendelijker :P Was wel grappig, op een gegeven moment kwam een meneer van de rail de coupe binnen en dingen roepen en bla di weet ik veel stressen over dat de lichtjes van de reserveringen niet aan stonden ofzo en ging aan iedereen vragen of ze geboekt hadden en sommigen moesten ergens anders heen, naja, ik zat daar zo, moet ik nou weg of niet of help... en aan de andere kant van het gangpad zat een oudere mevrouw en die trok zich duidelijk niks meer van stress aan en die keek even mijn kant op en tuitte haar lippen en maakte een relax gebaar. Geweldig :D

*mompelt iets over bijna overspoeld worden door fransen grmbl di grm*

Ahfijn, Het hele Ierse landschap zag er hetzelfde uit ongeveer, ik snap waarom de kustplaatsen meer in trek zijn. Soms kleine heuveltjes, meestal gewoon vlakke grasvelden of vol met gele bloemen of een beetje verwilderd. Mooi maar niet heel spannend. Ik hoop dat de ruige kustlijn van Carraroe spannender is.(Best gaaf btw dat ze in de trein stopcontacten hebben :D  kon ik lekker muziek luisteren)

Aangekomen in Gaillimh scheen het zonnetje en ik vond het meteen al wat leuker dan Dublin. Kleurrijker en vrolijker. Minder triest dan Dublin. Na even zoeken het hostel gevonden. Het Lonely Planet kaartje klopte niet helemaal dus ik stond ergens op een heuvel verward naar het kaartje te kijken toen er opeens een oudere man zonder tanden naar me toe kwam "You looking for the hostel? It's daar en daar en daar" Dus de vriendelijkheid is ook waar. Ik mocht mn kamer nog niet in dus spullen gedropt in de luggage room en mooi kaartje gekregen van Galway. Het is momenteel Arts festival, dus in de mainstreet hele stapel streetperformers en mensen die geld willen.. loop je daar als arme student... maar heb het overleefd. Om 2 uur weer richting hostel gegaan om even internet op te gaan en om 3 mn kamer in. Daar lagen 'ze' te slapen dus ben ik maar weer weg gegaan. Nogmaals de straten 'up and down' gelopen en uiteindelijk bij de Corrib uitgekomen. Ik wilde aan de rand gaan zitten, maar net op dat moment riepen een aantal Galwaynianen (ofzo) dat ik erbij moest komen zitten dus dat maar gedaan. "wil je een biertje?" nee bedankt. Gozer, geen idee hoe die heet, we noemen m Gozer, opent een stella artois met zn tanden, okay you convinced me. En dat ik niet moest zeuren :P Met Gozer en Thomas en Craig tijdje lopen praten. Thomas zag er nog het beste uit van de drie tot ie vroeg of ik even zn broek aan de achterkant weer dicht wilde veiligheidsspelden... Gozer was flabbergasted dat ik een nederlander was die nog nooit drugs gebruikt had, ik kwam per slot van rekening uit de drugscapital. En Craig scheen in Rotterdam geboren te zijn, was nog best slimme gozer stiekum, maar zat wss aan de coke te zien aan zn gekrab en zn hoofd was op een andere manier aangetast, hij was iig "mental". Maar heb wel heel erg gelachen. Toen ik vertelde dat ik Iers ging leren, Irish niet Gaelic, vonden ze t een hopeloze actie, maar begonnen meteen hele verhalen tegen elkaar in t Iers wat eindigde in een póg mo thóin geschreeuw. Voor degenen die nog nooit van de Pogues gehoord hebben, póg mo thóin, spreek uit pogue mahone, betekent "kiss my arse".

rotfransen ga es weg!

toen t ergens half 6 begon te regenen ben ik maar iets te eten gaan zoeken. Een pub ingegaan en binnen een half uur had ik voor weinig een bord lamsstew met mashed potatos en als toetje een flink stuk warme chocofudgecake en was ik weer buiten waar het weer droog was.

Ik ben moe, hele dag beetje rondgelopen en naar straatartiesten gekeken. Zit helemaal te gapen.. Ik ga zorgen dat ik wat snelle suikers krijg en dan weer naar buiten. Muziek luisteren :)

1. Papapa-paa!:
    16 juli 2009
    Hoi Knuffel! We lezen met je mee! Veel plezier met de muziek en de pubs. Misschien dat je na 6 weken nooit meer weg wil, misschien ook dat je na 6 weken gillend weg wil - oh nee, niet weer Ierse muziek, Pog Mahone!
  2. Omaloe:
    16 juli 2009
    Nou meidje van me, je hebt in 2 dagen al weer meer beleefd dan ik in 2 jaar. Spannend en leuk hè! Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag. Leer toch maar bier drinken, je weet maar nooit. Maar alleen alsie heel rijk is........... Nederlandse hug van JOG
  3. Karen:
    17 juli 2009
    Knuffel, volgens mij heb je iets tegen Fransen, klopt dat? Die doen vanzelf een french disappearing act en dan zit je weer cosy tussen de drugsverslaafde Ieren. Toch wel triest dat het Ierland zo ontzettend in de lift zat (door de Europese subsidies) en nu weer net zo hard in elkaar dondert. En dat ze dan massaal aan de alcohol en spuit en snuif gaan.
    Geniet van de verdere avonturen en blijf zo goed schrijven als je tot nu toe doet, het is echt heel leuk.
    kuzzel
  4. tt+oj:
    17 juli 2009
    Leuk dat oom en tante je reis mee mogen beleven - kunnen we ons meteen voorbereiden op onze a.s. Ierse tentvakantie. (Vooral in het weer zijn we natuurlijk geïnteresseerd). We hebben samen zitten lachen om je mooie verhalen, je schrijft ontzettend goed en geestig. We hebben bewondering voor je positieve houding, en je aanpak. Nog even wennen en je gaat het beslist nog leuk vinden daar. Je vader spreekt trouwens ook al een aardig mondje Iers!
    Tot vanavond in de volgende mail! Succes hoor vandaag.
    liefs van ons.
  5. Lexxie:
    Niks mis met Fransen ;p

Spannend verhaal; Ik wacht op de volgende aflevering :)
  6. Lientje:
    Hey loesje,

wat beleef je nu al een hoop! En wat zou ik graag met je mee zijn gegaan ;) ondanks de drugsverslaafde ieren en al die fransen, en trouwens dat kun jij best aan :p
    Ben benieuwd wat je vandaag weer beleeft, hier in nederland is t momenteel grijs en nat en kan ik moeilijk lopen door waarschijnlijke ontsteking aan mn voet.. Maar verder is t hier heerlijk :p

knuffels,
    Eline